Przykładowe tematy szkoleń, warsztatów, konsultacji
I. Organizacja i zarządzanie szkołą/placówką oświatową
- Kompetencje i zadania dyrektora i wicedyrektora w planowaniu i organizowaniu pracy szkoły/ placówki.
- Planowanie, sprawowanie i dokumentowanie nadzoru pedagogicznego.
- Nadzór wewnętrzny, kontrola zarządcza.
- Współpraca z radą pedagogiczną. Projektowanie i doskonalenie pracy szkoły/placówki.
- Rola i praca zespołów (zadaniowych, problemowych, przedmiotowych) w szkole/placówce oświatowej.
- Kompetencje społeczne dyrektora szkoły/placówki oświatowej.
- Efektywna komunikacja w szkole.
- Współpraca dyrektora z instytucjami pozaszkolnymi.
- Promocja szkoły w środowisku.
- Awans zawodowy nauczycieli.
- Planowanie, organizowanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dokumentacja dyrektora szkoły/placówki oświatowej.
II. Prawo oświatowe w praktyce
- Zmiany w prawie oświatowym ze szczególnym uwzględnieniem zadań nauczycieli
- Odpowiedzialność prawna dyrektora i nauczycieli.
- Ocena pracy dyrektora i nauczycieli.
- Organy szkoły / placówki i ich kompetencje.
- Stosunek pracy w szkołach /placówkach oświatowych.
- Ocenianie zgodne z zapisami rozporządzenia o ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu.
- Tworzenie i nowelizowanie prawa wewnątrzszkolnego.
- Protokołowanie zebrań rady pedagogicznej w wersji tradycyjnej i z zastosowaniem narzędzi elektronicznych.
- Prawo pracy w zawodzie nauczyciela.
- RODO w szkole i przedszkolu prawdy i mity.
- Jak postępować, żeby nie przekroczyć prawa.
- Prawa i obowiązki ucznia w ujęciu praw człowieka.
III. Nauczanie i wychowanie
- Monitorowanie realizacji procesu edukacyjnego.
- Celowość i skuteczność indywidualizacji procesu nauczania.
- Planowanie i organizacja pracy z uczniem zdolnym.
- Jak motywować uczniów do nauki – warsztaty.
- Formułowanie wymagań edukacyjnych -warsztaty.
- Warsztat pracy wychowawcy klasowego.
- Promowanie zdrowia w szkole, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole uczniów.
- Tworzenie, realizacja i ewaluacja szkolnych programów wychowawczo- profilaktycznych.
- Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych.
- Współpraca z rodzicami w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych.
- Przeciwdziałanie agresji i przemocy.
- Treści patriotyczne w procesie edukacyjnym.
- Doskonalenie efektywności pracy szkół w zakresie udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w świetle przepisów prawa oświatowego.
- Indywidualizacja procesu nauczania w kl. I-III
- Budowanie dyscypliny w klasie.
- Praca z dzieckiem z zaburzonym zachowaniem.
- Dziecko agresywne.
- Jak sobie radzić z trudnymi zachowaniami uczniów.
- Praca z uczniem o specyficznych trudnościach w uczeniu się czytania i pisania.
- Jak kochać i wymagać.
- Dziecko dyslektyczne.
- Praca z uczniem z afazja.
- Model pracy z dzieckiem słabowidzącym
- Nauczanie i wychowanie dzieci autystycznych. Przydatne strategie.
- Trudni uczniowie – trudni rodzice.
- Wspomaganie rodziców w procesie wychowawczym.
- Jak pomóc uczniom realnie oceniać siebie?
- Emocje uczniów i nauczycieli.
- Trudne zachowania uczniów -agresja i autoagresja
- Rozwiazywanie konfliktów
- Wychowanie przez czytanie – jak sprawić, żeby uczeń zaczął czytać.
- Zapobiegania sytuacjom trudnym w relacjach uczeń-nauczyciel- rodzic.
- Nowe media, a cyberchoroby. Profilaktyka uzależnień behawioralnych
- Dziecko w przestrzeni wirtualnej – możliwości i granice
- Substancje zabronione: narkotyki, dopalacze. Rozpoznawanie osób będących pod wpływem środków psychoaktywnych.
- Niebezpieczne związki – DOPALACZE.
- Zjawisko mowy nienawiści (hejtu) w szkole.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę ,dobro i piękno.
- Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
- Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów. Bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
IV. Zawód – nauczyciel
- Skuteczne zarządzanie emocjami.
- Sytuacje konfliktowe- nauczyciel jako mediator.
- Stres w życiu człowieka (eustres, dystres) – radzenie sobie z własnym stresem i stresem uczniów.
- Wypalenie zawodowe – jak temu przeciwdziałać.
- Profilaktyka ochrony głosu nauczyciela – interaktywne zajęcia z emisji głosu i techniki oddechowej.
- Toksyczny pokój nauczycielski.
- Skuteczna komunikacja; nauczyciel-uczeń-rodzic.
- Trujący czy prawdziwy – jaki jesteś w kontaktach z innymi.
- Rozwój osobowy nauczyciela w kontekście relacji międzyludzkich.
- Negocjacje jako sposób na rozwiązywanie trudnych sytuacji.
- Rola nauczyciela w procesie adaptacji dziecka do warunków szkolnych.
- Współpraca nauczycieli z rodzicami – mit i rzeczywistość.
- Komunikowanie w procesie wychowawczym.
- Radość uczenia – strategia dla motywacji.
- Motywacja w czasie lekcji – jak jest, jak powinno być? Dlaczego nie będzie tak jak powinno być?
- Ocenianie i wartościowanie jako płaszczyzny kontaktów nauczyciela z uczniem.
- „Tylko nie wychowawstwo!” – o kompetencjach wychowawczych nauczycieli.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym.
- Wsparcie nauczycieli w rozwijaniu umiejętności metodycznych z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Doskonalenie kompetencji dyrektorów i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
Oferta specjalna
- Zmiany w prawie oświatowym i ich praktyczne zastosowanie w zarządzaniu szkołą.
- Formy i metody sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów. Formułowanie wymagań edukacyjnych.
- Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- Statut szkoły w świetle zmian.
- Lekcje z wychowawcą – nuda, czy dobra zabawa pomysły na ciekawe lekcje.
- Budowanie zespołu klasowego. Role grupowe i ich wpływ n funkcjonowanie klasy.
- Budowanie relacji w grupie – pomysły na ciekawe działania.
- O trudnej sztuce komunikacji. Jak mówić, aby budować relacje i wspierać uczniów
- Jak skutecznie diagnozować potrzeby dzieci.
- Innowacja pedagogiczna… nie taki diabeł straszny. Jak przygotować innowację – przykłady nowatorskich rozwiązań.
EduProgress – Działalność wspomagająca edukację
Przykładowe obszary działania:
- Profesjonalne prowadzenie sekretariatu szkoły/placówki oświatowej.
- Archiwizowanie.
- Opracowanie przepisów kancelaryjno-archiwalnych (jednolity rzeczowy wykaz akt, instrukcja kancelaryjna, instrukcja o organizacji i zakresie działania szkolnej składnicy akt) dla szkół i placówek oświatowych oraz jednostek obsługujących szkoły i placówki oświatowe w zakresie spraw księgowo-finansowych i kadrowo-płacowych (ZEAS, GZEAS etc.)
- Kontrola zarządcza.
- Dokumentacja kadrowa i finansowa.
- Nowelizowanie prawa wewnątrzszkolnego, w tym statutu szkoły/placówki oświatowej.
- Obowiązki, dokumentowanie zadań i odpowiedzialność pracowników administracji szkoły.
Inne – wg potrzeb zgłoszonych przez szkołę / placówkę.
Renata Kukla
Dyrektor NODN „EduProgress”
tel.+48 606 314 401
e-mail : renatakukla@interia.pl